zaterdag 29 september 2007

Long oftewel neuspiercing

Na 5 maanden weet ik het zeker, ik wil een neusring, een longh zoals ze het hier noemen. Als ik rondvraag in de Chamelliwalla bazaar (Jaipur) waar je alleen juweliers vindt, is er helaas niet een die mij kan helpen. De juweliers verkopen hier zilveren sieraden en precious en semi precious stones aan handelaren vanuit de hele wereld. Voor een longh moet ik naar het oude centrum, naar de Chopar bazaar.

Ik neem een riksja en in Chopar bazaar aangekomen vraag ik de eerste de beste juwelier of hij mij kan helpen. 'Zaroor zaroor'... geen probleem. Ik zoek alvast een neusring uit en vraag ondertussen wie de piercing in mijn neus gaat maken. Hij wijst naar een oude man die schuin voor zijn winkel onder een boom metaal aan het bewerken is. Hmm.. ik heb mijn twijfels vooral als ik zijn handen zie die helemaal zwart zijn. Ik vraag de juwelier of hij goed werk levert. Hij verzekert mij dat de oude man de beste man in Jaipur is voor deze job en dit al meer dan 30 jaar doet.

Vooruit dan, ik waag de gok en vertrouw op wat de juwelier zegt. De oude man komt naast mij zitten met in zijn hand gereedschap: twee verschillende tangen. Ik begrijp niet waarvoor hij dat nodig heeft. Hij pakt mijn neusring en maakt met zijn tang een rechte draad van de achterkant en vraagt ondertussen waar ik de longh wil. Ik wijs naar mijn rechterneuskant. 'Nahi nahi', hij schudt heftig zijn hoofd en wijst naar een rajasthani vrouw die net langsloopt.. in India hoort het links. Geen probleem, we doen het conform de tradities. Hij knipt een stuk van de neusring af en voor ik het weet duwt hij dit door mijn neusvleugel. Is dat alles? Geen pijn niets.. hij is inderdaad goed, besluit ik.

Ik betaal hem 20 roepies en de juwelier 25 roepies voor de neusring en loop de straat uit. Als ik een spiegel of glas zie kijk ik stiekem erin om mijn gloednieuwe longh te bewonderen.. hmm..niet slecht.. staat eigenlijk heel goed.

p.s. een long maken kan ook met een schietpistool, het kost dan alleen 500 tot 700 roepies en is minder exciting.

p.p.s. foto volgt.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Mila,........... heb je een choechi? Zo,.. wow, ik ben echt benieuwd. Plaats snel een foto.

gr,

Urs

Anoniem zei

Sang, je hebt een piercing!!!!!
what's next?
Shyama

Anoniem zei

Het zal jou vast heel mooi staan!

Usha

Anoniem zei

hahahahahaa... mila-dji.. so cool!!!!

Anoniem zei

Mil, staat je goed

gr,

Urs

Anoniem zei

Hoi Mila, staat je goed.
Hoe was de Vipassana de tweede keer?
dikke kus,
jolanda

Unknown zei

Hey! I can not undestand a word of what you are writing but looking at the picture, it seems that you have finally decided to do your piercing. Niiiiiiice.
I hope you are still having lots of good times in beautiful India. What are your plans for the end of the trip!
Best
Raph

Anoniem zei

He Mila didi,

Wooo hee een longh?! Ziet er goed uit! Wat ik me wel afvraag, is waarom je er eentje wilde? En staat de longh ergens symbool voor, of is het een versiersel? Woo hee je heb nog maar even in India, voor je het weet ben je alweer hierzo! Je krijgt de groeten van hier. Ik moest vragen hoe het met je gaat, want er werd een tijdje veel over je gedroomd in huize m.kishoendajal;)

grtz Dilesh